Nieuws

BLIJF UP-TO-DATE OVER VERZEKEREN, BELEGGEN EN BANKIEREN

We wensen iedereen uiteraard een zorgeloze reis toe, maar als er zich toch iets voordoet, kun je maar beter goed voorbereid zijn. Neem deze checklist even door en waar je nog geen maatregelen hebt genomen: doen!

Heb je een reis- of annulatieverzekering afgesloten?

Als die niet inbegrepen is in de overeenkomst met het reisbureau of de touroperator, kun je ook bij ons terecht om zorgeloos op reis te vertrekken. Soms krijg je een annulatieverzekering als je boekt met een kredietkaart. Lees de kleine lettertjes en zorg ervoor dat je je niet onderverzekert, maar ook niet dubbel verzekert.

Heb je ziektekosten in het buitenland?

Die worden in principe gedekt door je ziekenfonds, maar check vooraf zeker wat precies door hen gecoverd is. Vergeet niet om je Europese ziekteverzekeringskaart mee te nemen op reis. Twijfels? Klop aan bij je verzekeraar voor aanvullende zekerheid. 

Heb je een sluitende autoverzekering met pechverhelping in het buitenland?

Je krijgt soms een verzekering of pechverhelping van het merk bij aankoop van een wagen, je hebt nog een pechverhelping apart, maar ook voor het buitenland ... en op den duur weet je niet meer waarvoor je verzekert bent en waar je bijstand geldig is. Zorg voor een volledige verzekering, inclusief pechverhelping ter plaatse, een vervangwagen en dekking van eventuele logiekosten als je vastzit. Dat is pas echt zorgeloos reizen.

Heb je voldoende verschillende betaalmiddelen mee?

Schat op voorhand in hoeveel geld je zult nodig hebben en neem verschillende betaalmiddelen mee: zorg voor een deel cash (eventueel in de plaatselijke munt) en betaal een deel met een debet- of kredietkaart. Check of al je kaarten op de bestemming bruikbaar zijn (zeker als je buiten Europa reist) en check of je limieten toereikend zijn. Als je bijvoorbeeld al hotel en vlucht geboekt hebt op je kaart, kun je tegen je limiet aanzitten en kun je ter plaatse geen aankopen meer doen.

Let op: binnen Europa is geld afhalen voordeliger met de debetkaart, in het buitenland soms met de kredietkaart.

Heb je vreemde valuta nodig?

Die moet je op tijd aanvragen, en sommige exotische munten zijn niet altijd verkrijgbaar in België.

Heb je problemen met betalingen of is je geld of kaart gestolen?

Sla sowieso het telefoonnummer van Card Stop (+32 78 170 170) op in je gsm en verwittig meteen bij verlies van een kaart. Als je in het buitenland in de problemen komt en op geen enkele manier meer kunt betalen, kun je als noodoplossing aan familie of vrienden vragen om je geld op te sturen via bijvoorbeeld Western Union, Moneytrans of Moneygram. In heel uitzonderlijke gevallen kunnen de Belgische ambassades en consulaten een oplossing bieden als je in het buitenland volledig zonder geld komt te zitten, bv. als je van alles beroofd bent. Zorg ervoor dat je ook de contactgegevens van de ambassade of het consulaat genoteerd hebt.